Čo by ste mali vedieť o technickej kontrole?
Pod technickou kontrolou chápeme prehliadku a posúdenie technického stavu vozidla, jeho komponentov, jednotlivých samostatných technických jednotiek a systémov. Technická kontrola pri zistení nezhody, prezrie a preverí zhodu vozidla so schváleným typom.
Technická kontrola v stanici technickej kontroly sa vykonáva podľa jednotlivých druhov kontrol v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom č. 106/2018 Z.z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a doplnení niektorých zákonov, vykonávacím právnym predpisom podľa § 136 ods. 3 písm. g) a podľa metodík vydaných typovým schvaľovacím orgánom.
Príprava na technickú kontrolu Lehoty technických kontrol Cenník technických kontrol Certifikát Rezervovať termín
Čo pri technickej kontrole kontrolujeme?
- brzdovú sústavu
- riadenie
- osvetlenie a svetelnú signalizáciu
- rám
- karosériu
- nápravy, kolesá, pruženie, kĺby a hriadele
- komponenty a samostatné technické jednotky
- predpísanú a zvláštnu výbavu
- ostatné systémy
- indentifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch vozidla
Na vykonávanie technickej kontroly používame len meradlá a prístroje, ktorých vhodnosť bola schválená MDPT SR. Meradlá a prístroje sú platne overené alebo kalibrované.
Druhy technických kontrol
Pravidelná kontrola:
Pravidelná technická kontrola sa vykonáva v lehotách ustanovených vyhláškou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 137/2018 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti technickej kontroly.
Zvláštna kontrola
Zvláštna technická kontrola sa vykonáva mimo lehôt na žiadosť držiteľa vozidla, alebo orgánov štátnej správy. Je zrealizovaná v plnom, alebo čiastočnom rozsahu pravidelnej kontroly. Výsledok takejto TK slúži na informovanie žiadateľa.
Opakovaná kontrola:
Opakovaná technická kontrola sleduje iba nedostatky a vady zistené pri predchádzajúcej kontrole. Takýto druh kontroly sa spravidla musí vykonať do 60 dní odo dňa vykonania predchádzajúcej kontroly. Ak sa tak neudeje, tak musí byť opätovne vykonaná kontrola v plnom rozsahu.
Administratívna kontrola:
Administratívna technická kontrola sa vykonáva na žiadosť prevádzkovateľa vozidla pred prvým overením plnenia emisných limitov. Okrem toho sa vykonáva aj pri strate, poškodení a odcudzení dokladov o už vykonanej technickej kontrole.
Ako prebieha technická kontrola?
Vaše vozidlo pred začiatkom technickej kontroly musí byť čisté, s povinnou výbavou a vozidlá určitých kategórií aj zaťažené v miere ustanovenej vykonávacím právnym predpisom.
- Ako prvé si pred technickou kontrolou prevádzkovateľ vozidla alebo vodič pripraví doklady k predloženiu v ustanovenom rozsahu. Bez nich nemôže technik technickej kontroly vykonať technickú kontrolu.
- Prevádzkovateľ vozidla / vodič vozidla je pri technickej kontrole prítomný a na technikov pokyn môže viesť auto na kontrolnej linke. Bežne tento úkon však robí technik technickej kontroly.
- Kontrolný technik pri úplnom začiatku technickej kontroly preverí, či sa zhodujú identifikačné údaje v dokladoch s údajmi, ktoré sa nachádzajú na vozidle. Nezabudnite si predtým skontrolovať úplnosť povinnej výbavy. Okrem toho technik preverí aj funkčnosť dvier, okien, pneumatík či osvetlenia.
- Ďalšími bodmi kontroly sú merania sklonu predných svetlometov (predpísaná hodnota sa nachádza priamo na každom svetlomete), účinnosť bŕzd a kontrola karosérie, podvozku a tlmičov.
Počas technickej kontroly sa nesmie nastavovať ani opravovať kontrolované vozidlo okrem nastavenia svetlometov, ak to technický stav a prístupnosť nastavovacích prvkov umožňuje.
Vyhodnotenie technickej kontroly trojstupňovou klasifikáciou
Vozidlo, ktoré prechádza technickou kontrolou má svoj stav vyhodnotený podľa trojstupňovej klasifikácie. Hovorí to o tom, aký je stav vozidla a funkcie a činnosti jednotlivých systémov, komponentov a technických jednotiek. Sledujú sa možné chyby a úrovne závažnosti. Pod chybami sa chápu technické poruchy, ktoré boli zistené pri technickej kontrole.
Druhy chýb:
- Ľahké – nemajú veľký a výrazný vplyv na bezpečnosť vozidla a na ochranu životného prostredia.
- Vážne chyby – už ovplyvňujú bezpečnosť vozidla, môžu ohroziť účastníkov cestnej premávky a zasahujú negatívnym vplyvom na životné prostredie.
- Nebezpečné chyby – ohrozujú a vytvárajú vysoké riziko nebezpečenstva pri cestnej premávke, negatívne zasahujú do životného prostredia a je nutné zakázať takéto vozidlá na cestách.
Na základe výsledku hodnotenia je vozidlo podľa úrovne závažnosti:
-
(stupeň A) Spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: Na takomto vozidle nie je zaevidovaná žiadna chyba, poprípade má ľahkú chybu, ktorá neovplyvňuje bezpečnosť v premávke na pozemných komunikáciách.
-
(stupeň B) Dočasne spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: Vozidlo má vážnu chybu, ktorá ovplyvňuje bezpečnosť prevádzky vozidla, ale bezprostredne neohrozuje prevádzku vozidla v premávke.
Prevádzkovateľ vozidla je povinný do 60 kalendárnych dní podrobiť vozidlo opakovanej technickej kontrole! Ak sa vážna chyba opätovne zistí, vozidlo sa stáva nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke.
-
(stupeň C) Nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke: Takéto vozidlo má zistenú nebezpečnú chybu, ktorá má vplyv na bezpečnosť prevádzky vozidla, ohrozuje premávku, dochádza k narušeniu bezpečnosti osôb i majetku a škodí životnému prostrediu. Vozidlo nie je spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke!
Doklad o vykonaní technickej kontroly
Dokladom o vykonaní technickej kontroly pravidelnej a technickej kontroly administratívnej vozidla, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel v Slovenskej republike, sú:
- vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola
- vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu časť A – technická kontrola